تفاوت رسانه های اجتماعی در میان شیوع کووید-۱۹ در جوامع مجازی اندونزی

این نوشتار وجود رسانه های اجتماعی یوتیوب، اینستاگرام و واتساپ را در میان شیوع کووید-۱۹ در میان جوامع مجازی در اندونزی بحث می کند. توسعه رسانه های اجتماعی هر ساله بخصوص در شرایط شیوع ویروس کرونا بسیار افزایش می یابد. توسعه رسانه های اجتماعی در اندونزی با افزایش بسیار چشمگیری روبرو شده است. اندونزی مقام سوم بزرگترین کاربران رسانه های اجتماعی در جهان را به خود اختصاص داده است.

چکیده

این نوشتار وجود رسانه های اجتماعی یوتیوب، اینستاگرام و واتساپ را در میان شیوع کووید-۱۹ در میان جوامع مجازی در اندونزی بحث می کند. توسعه رسانه های اجتماعی هر ساله بخصوص در شرایط شیوع ویروس کرونا بسیار افزایش می یابد. توسعه رسانه های اجتماعی در اندونزی با افزایش بسیار چشمگیری روبرو شده است. اندونزی مقام سوم بزرگترین کاربران رسانه های اجتماعی در جهان را به خود اختصاص داده است.

رسانه های اجتماعی مانند یوتیوب در میان شیوع کووید-۱۹ رشد ۸۸ درصد کاربر را تجربه کرده است و سپس واتساپ با ۸۴ درصد و اینستاگرام با ۷۹ درصد دنبال می شود.

این توسعه مطمئناً نفوذ بسیار روشنی از کاربران اینترنت را در میان جامعه مجازی اندونزی نشان می دهد. علاوه بر این، آنچه تاکنون اتفاق می افتد این است که یک شیوع همه گیر در جهان گسترده شده است، که از ووهان چین آغاز شده و در اندونزی گسترش یافته است. این اطلاعات به دلیل وجود اینترنت به سرعت گسترش پیدا کرده است، به طوری که جامعه به طور فزاینده ای از رسانه های اجتماعی در جنبه های مختلف زندگی خود استفاده می کنند.

یکی از آن استفاده که جالب به نظر می رسد، تجارت انواع کالاها بصورت آنلاین است. خریداران مجبور نیستند به محل فروشنده مراجعه کنند، فقط در خانه بمانند و کالاهای خود را سفارش دهند. اساساً این فعالیت چندین سال پیش در حال انجام بوده است، اما امروزه این فعالیت گسترده تر شده و در حال افزایش است.

از پدیده های بالا، جالب است بدانیم که روند استفاده از رسانه های اجتماعی در طی همه گیری در اندونزی چگونه است، به ویژه برای خانم های خانه دار به طور کلی، این موضوع جالب است، زیرا بسیاری از زنان خانه دار هستند که از شبکه های اجتماعی خود برای فروش و حتی فروش کیک و سایر غذاهای ساده از طریق شبکه های اجتماعی برای محیط زندگی خود استفاده می کنند.

کلمات کلیدی: رسانه های اجتماعی، یوتیوب، اینستاگرام و واتساپ، کووید-۱۹

مقدمه

توسعه فن آوری رسانه و همچنین با پیشرفت فن آوری هایی که هم در اندونزی و هم در سراسر جهان به طور فزاینده ای در حال توسعه هستند، بسیار سریع است. افزایش استفاده از رسانه های اجتماعی در اندونزی که از طریق تلفن های همراه و غیره قابل دسترسی است را تجربه کرده است. اندونزی در حال رشد در استفاده از رسانه های اجتماعی است و این کشور را در رتبه سوم با بیشترین کاربران اینترنت پس از چین قرار می دهد.

تعداد کاربران اینترنت در اندونزی در حال افزایش است. در سال ۲۰۲۰ تا سه ماهه دوم، کاربران اینترنت به ۱۹۶.۷ میلیون نفر یا ۷۳.۷ درصد از جمعیت رسیدند.[۱] بر اساس نتایج تحقیقات Wearesocial Hootsuite در ژانویه ۲۰۱۹، کاربران شبکه های اجتماعی در اندونزی ۱۵۰ میلیون نفر یا ۵۶ درصد از کل جمعیت بودند. کاربران رسانه های اجتماعی گجت به ۱۳۰ میلیون نفر یا حدود ۴۸ درصد از جمعیت رسیدند.[۲] در این حالت، شبکه های اجتماعی توسط گروه های مختلف از مردم اندونزی مانند دانشجویان، محققان، دانش آموزان و عموم مردم از جمله خانم های خانه دار مصرف می شود.

رسانه های اجتماعی مانند یوتیوب که در واقع مورد علاقه مردم اندونزی است، به طور گسترده مورد استفاده قرار می گیرد. تعداد کاربران یوتیوب به حدود ۸۸ درصد رسیده است و سپس رسانه های اجتماعی واتساپ با ۸۴ درصد، اینتساگرام با ۷۹ درصد و فیس بوک با مجموع ۷۹ درصد در ردیف های بعدی قرار دارد.[۳]

از اینجا معلوم می شود که کاربران شبکه های اجتماعی از طریق شبکه اینترنت در اندونزی بسیار زیاد هستند و کاربران نیز از سن ۱۶ تا ۶۴ سالگی متنوع هستند. بسیاری از افراد از رسانه های اجتماعی تلفن همراه با اهداف مختلف آن استفاده می کنند و افراد مختلفی می توانند به آن دسترسی پیدا کنند. این می تواند تأثیرات مختلفی مانند بسیاری از اخبار جعلی (هوکس) و حتی خالی از محتوای آموزشی را در جامعه ایجاد کند.[۴]

داده های بالا با توجه به توسعه رسانه های اجتماعی در اندونزی بسیار شگفت آور و بسیار در حال پیشرفت است. با استفاده از این داده ها، ما همچنین می توانیم توصیف کنیم که رفتار افراد یا گروه هایی که از شبکه های اجتماعی استفاده می کنند، در حال حاضر در میان همه گیر ویروس کرونا چگونه است. در این حالت، جامعه مجازی به شبکه های اجتماعی بسیار توجه دارند به طوری که از ۶۴ درصد افراد جامعه می توان دریافت که با متوسط ​​مدت زمان ۷ ساعت ۵۹ دقیقه تا ۸ ساعت به اینترنت دسترسی دارند.

استفاده از رسانه ها توسط افراد از سه چیز قابل مشاهده است:

‌أ. مقدار زمان. این مربوط به فرکانس، شدت و مدت زمان استفاده شده در دسترسی به سایت است؛

‌ب. محتوای رسانه ای، یعنی انتخاب رسانه و روش مناسب، به طوری که پیام مورد نظر بتواند به درستی منتقل شود؛

‌ج. رابطه بین رسانه ها و افراد در این تحقیق رابطه بین کاربران و رسانه های اجتماعی است.[۵]

رسانه به سادگی به عنوان ابزاری برای ارتباط تعریف می شود. به گفته کارشناسان، جمله معروف "رسانه پیام است"[۶] نشان می دهد که رسانه پیامی است که می تواند الگوهای ارتباطی، فرهنگ ارتباطات و حتی زبان در ارتباطات بین انسان ها را تغییر دهد. این تعریف جنبه های پیچیده یک رسانه و ارتباطات را نشان می دهد که رسانه همانطور که به طور کلی تعریف شده است، به ابزاری برای ارتباطات تبدیل می شود.

رسانه های اجتماعی شبکه ای از صفحات رسانه های اجتماعی است که می تواند به کسی امکان برقراری ارتباط با یکدیگر یا تعامل با نیازها و اهداف مختلف را بدهد. رسانه اجتماعی رسانه ای آنلاین است که از تعاملات اجتماعی پشتیبانی می کند. رسانه های اجتماعی از فناوری مبتنی بر وب استفاده می کنند که ارتباطات را به گفتگوی تعاملی تبدیل می کند. برخی از محبوب ترین سایت های رسانه های اجتماعی امروز شامل بلاگ، توییتر، فیس بوک، اینستاگرام، Path و ویکی پدیا هستند.

تعریف دیگری از رسانه های اجتماعی عبارت است از یک بستر رسانه ای که بر وجود کاربرانی تمرکز دارد که آنها را در فعالیت ها و همکاری هایشان تسهیل می کنند. بنابراین، رسانه های اجتماعی را می توان به عنوان یک تسهیل کننده آنلاین که روابط بین کاربران و همچنین پیوند اجتماعی را تقویت می کند، نگاه کرد.[۷]

استفاده از رسانه های اجتماعی از طریق شبکه های اینترنتی قابل دسترسی است و فعالیت های آنلاین به صورت ثانیه ای ادامه دارد. تقریباً ۸۰ درصد از استفاده از اینترنت در تلفن هوشمند توسط شخصی برای رسانه های اجتماعی استفاده می شود. در این حالت، مدت زمان استفاده از اینترنت در اندونزی به ۴ ساعت و ۴۶ دقیقه می رسد و جای تعجب است که ۳ ساعت و ۴۶ دقیقه فقط در شبکه های اجتماعی صرف می شود. داده های سال ۲۰۲۰ بیان می کند که استفاده از رسانه های اجتماعی از طریق اینترنت افزایش یافته است:

تفاوت رسانه های اجتماعی در میان شیوع کووید-۱۹ در جوامع مجازی اندونزی

تصویر یک: مدت زمان استفاده از اینترنت در اندونزی

این داده ها بسیار شگفت آور است که اگر واقعاً رفتار رسانه های اجتماعی در اندونزی را توصیف کند.[۸] در این صورت معلوم می شود که مردم اندونزی توجه زیادی به شبکه های رسانه های اجتماعی دارند.

تفاوت رسانه های اجتماعی در میان شیوع کووید-۱۹ در جوامع مجازی اندونزی

تصویر دو: زمانی که مردم اندونزی در استفاده از اینترنت برای باز کردن رسانه های اجتماعی صرف کرده اند.

در بالا، جدولی را می بینیم که نشان می دهد زمانی که مردم اندونزی در استفاده از دسترسی به اینترنت برای باز کردن و بازی در رسانه های اجتماعی مختلف صرف کرده اند.

ترافیک استفاده از رسانه های اجتماعی در اندونزی در میان شیوع ویروس کووید-۱۹

أ) یوتیوب

رسانه اجتماعی یوتیوب یک وب سایت محبوب برای به اشتراک گذاری ویدیو است که کاربران می توانند کلیپ های ویدیویی را در آن بارگذاری، تماشا، به اشتراک بگذارند. یوتیوب معمولاً شامل کلیپ های ویدئویی از فیلم ها، تلویزیون و فیلم های ساخته شده توسط خود کاربران است. در این حالت می توانیم محبوبیت یوتیوب را ببینیم و می توان گفت یوتیوب یکی از بزرگترین پایگاه های داده ویدیویی در دنیای اینترنت است.

تفاوت رسانه های اجتماعی در میان شیوع کووید-۱۹ در جوامع مجازی اندونزی

تصویر سه: ده (۱۰) رسانه اجتماعی که در سال ۲۰۲۰ اغلب در اندونزی استفاده شده است.

تفاوت رسانه های اجتماعی در میان شیوع کووید-۱۹ در جوامع مجازی اندونزی

تصویر چهار: بیشترین کلمات جستجو شده در یوتیوب

بر اساس داده های آماری فوق، رسانه اجتماعی یوتیوب یکی از بسترهایی است که محبوب ترین موقعیت را در اندونزی از افراد با سن ۱۶ تا ۶۴ سالگی به خود اختصاص داده است. درصد استفاده از رسانه اجتماعی یوتیوب به ۸۸ می رسد و واتساپ با ۸۴ درصد، فیس بوک با ۸۲ درصد و اینستاگرام با ۷۹ درصد در ردیف های بعدی قرار دارد. بر اساس این داده ها، کل کاربران شبکه های اجتماعی در اندونزی ۱۶۰ میلیون کاربر در ژانویه ۲۰۲۰ افزایش یافته اند و ۱۲ میلیون نفر (بیش از ۸.۱ درصد) بین آوریل ۲۰۱۹ و ژانویه ۲۰۲۰ افزایش یافته است.

ب) اینستاگرام

رسانه اجتماعی اینستاگرام یکی از بسترهایی است که اغلب توسط هزاره های جهان، به ویژه اندونزی مورد استفاده قرار می گیرد. این رسانه اجتماعی فضایی را برای به اشتراک گذاری عکس ها و فیلم ها فراهم می کند و قادر به استفاده از فیلترهای دیجیتالی است و این البته بسیاری از کاربران را که درباره مزایای آن کنجکاو هستند، تحریک می کند.[۹]

به همین مناسبت همچنین به طور گسترده ای از اینستاگرام نه تنها برای اهداف شخصی استفاده می شود، بلکه نیاز چندین گروه از افرادی است که از اینستاگرام به عنوان یک فروم برای بازاریابی محصولات یا تبادل اطلاعات از یک گروه به گروه دیگر استفاده می کنند.

براساس تعداد کاربران، اینستاگرام در حال حاضر تقریباً به یک میلیارد در سراسر جهان نزدیک می شود و اندونزی در این تعداد از نظر تعداد دسترسی قابل دستیابی در رتبه سوم است. این رقم در حدود ۶۳ میلیون نفر است که همه در اندونزی کاربر هستند. اگر آن را با جمعیت کاربران اینترنت در اندونزی مقایسه کنیم که به یک سوم جمعیت کابران اینترنت می رسد، از هر ۱۰ کاربر اینترنت در اندونزی ۳ نفر از اینستاگرام استفاده می کنند.

مطمئناً در طول بیماری همه گیر کووید-۱۹، نیاز افراد زیادی به استفاده از رسانه های اجتماعی مانند اینستاگرام وجود دارد. گزارش رسانه تک کرانچ (TechCrunch) که از ۱۴ تا ۲۴ مارس نظرسنجی انجام داده است، نشان می دهد که افزایش استفاده از این شرکت تابعه فیس بوک ۴۰ درصد است. این رقم از ۲۷ درصد در ابتدای همه گیری به ۴۱ درصد در این دوره رسیده است.

تفاوت رسانه های اجتماعی در میان شیوع کووید-۱۹ در جوامع مجازی اندونزی

تصویر پنج: رتبه بندی جستجوی اینستاگرام

براساس جدول بالا، افزایش دسترسی اینستاگرام در مقایسه با سال گذشته همچنان در حال رشد است. در طی یک سال رشد عظیمی در حدود ۵ درصد یا معادل ۳ میلیون کاربر جدید وجود دارد.

ج) واتساپ

رسانه واتساپ محبوب ترین اپلیکشن پیام رسانی در اکتبر ۲۰۱۹ بر اساس تعداد فعالان ماهانه است. از طریق این رسانه اجتماعی واتساپ، بسیاری از مردم در سراسر جهان به صورت مجازی ارتباط برقرار می کنند تا امکان ارسال پیام، تصویر، صدا، عکس و تماس به یکدیگر فراهم شود.

تفاوت رسانه های اجتماعی در میان شیوع کووید-۱۹ در جوامع مجازی اندونزی

تصویر شش: تعداد کاربران فعال اپلیکشن پیام کوتاه (اکتبر ۲۰۱۹)

این اپلیکشن پیام رسانی در جامعه مجازی اندونزی بسیار محبوب است و از طریق این رسانه اجتماعی در انجام تعاملات مختلف بسیار مفید است.

وجود رسانه های اجتماعی در میان همه گیر کووید-۱۹ جامعه مجازی اندونزی

رسانه های اجتماعی مانند فیس بوک، توییتر، لاین، واتساپ، اینستاگرام، واتپد و غیره در بین مردم اندونزی و حتی در جهان محبوبیت دارند. در اندونزی استفاده از رسانه های اجتماعی بسیار زیاد است و اطلاعات منتشر شده نیز بسیار بیشتر از حد معمول افزایش می یابد. معمولاً اطلاعاتی که در شبکه های اجتماعی پخش می شود، اشکال و انواع مختلفی دارد. وجود رسانه های اجتماعی در اندونزی نیز اختلافات بسیاری را ایجاد می کند که می تواند بخش های مختلفی از جمله فرهنگی اجتماعی، اقتصادی و سایر بخشهای مختلف را تحت تأثیر قرار دهد. وجود رسانه های اجتماعی همچنین می تواند باعث ایجاد جدال هایی مانند موارد زیر شود:

أ) ظهور اخبار دروغین یا هوکس

در اندونزی استفاده از اطلاعات بسیار گسترده است و هم اطلاعات حاوی ارزش و هم اطلاعاتی غیر مفید منتشر شده است. اخیراً در اندونزی اخبار زیادی وجود دارد، یعنی اخبار ارائه شده توسط یک فرد یا گروه بسیار نگران کننده هستند و حتی می توانند دنیای مجازی را به آشوب بکشاند. در این حالت، می بینیم که باز بودن اطلاعات عمومی در رسانه های اجتماعی بسیار گسترده است و لازم است دولت رسانه های ورودی به اندونزی را کنترل کند. انتشار اخبار دروغ از طریق رسانه های اجتماعی مانند واتساپ، اینستاگرام، فیس بوک، تلگرام، لاین و انواع مختلف دیگر صورت می پذیرد. نمونه ای از اخبار هوکس در اندونزی مانند اخبار در انتخابات ۲۰۱۹ که گزارش داد که صندوق رای انتخابات با ۷ کانتینر گم شده است که مردم اندونزی را وحشت زده کرد. این یکی از تأثیرات رسانه های اجتماعی است که به فرد اجازه می دهد به اطلاعات مختلف دسترسی پیدا کند و اطلاعات مثبت و منفی را منتشر کند.

ب) سرقت داده های حریم خصوصی

رسانه های اجتماعی در هر زمان دستخوش تغییرات زیادی می شوند. رسانه های اجتماعی مختلف، مطمئناً کاربران را به سمت استفاده از رسانه های اجتماعی سوق می دهد که معمولاً با ایجاد یک حساب کاربری، سپس ایجاد یک عضویت و ورود به رسانه ها آغاز می شود. در این حالت، مطمئناً هرکسی که دارای شبکه های اجتماعی است باید یک حساب کاربری داشته باشد و اینجاست که می تواند باعث سرقت اطلاعات داده های حریم خصوصی شود. سرقت داده های حریم خصوصی مانند استفاده از نام دیگران یا استفاده از عکس دیگران و معمولاً آنچه در اندونزی اتفاق می افتد استفاده از حساب های دیگران برای ارتکاب جرایمی مانند کلاهبرداری و سایر جرایم است.

ج) ایجاد تغییر در رفتار

رسانه های اجتماعی یکی از تأثیرگذارترین رسانه ها در اندونزی است. بنابراین، اندونزی نیاز به کنترل اطلاعاتی دارد که می تواند جامعه را در رفتار های لحظه ای یا فوری تحت تأثیر قرار دهد. رفتارهایی که اغلب به دلیل وجود شبکه های اجتماعی بوجود می آیند، مانند افرادی است که تمایل به تنبلی در کار دارند، سفارش کالاها از قبل تلفن هوشمند دارند و استفاده از پول نیز از پول الکترونیکی استفاده می کنند. این امر همچنین در رفتار جوانان اندونزیایی مانند بزهکاری و قلدری آنها تأثیر دارد که به جرم ختم می شود.

نفوذ کاربران رسانه های اجتماعی در اندونزی

تنها در اندونزی، نفوذ کاربران شبکه های اجتماعی همچنان به ۵۹ درصد از ۲۷۲.۱ میلیون نفر در کل جمعیت اندونزی افزایش یافته است.[۱۰] البته در استفاده از رسانه های اجتماعی موارد زیادی وجود دارد که با نیازهای مختلف مورد توجه جامعه جهانی قرار می گیرد که خودسرانه به شبکه های اجتماعی مربوط می شوند. جای تعجب نیست که اگر داده های بیشتر مربوط به رسانه های اجتماعی در اندونزی به طور مداوم در رده بندی جهانی در رتبه بالایی قرار می گیرند. در این مورد، می بینیم که توسعه رسانه های اجتماعی در اندونزی نفوذ بسیار شدیدی را تجربه کرده است.

اندونزی اکنون از نظر رشد در استفاده از شبکه های اجتماعی پس از چین و هند، مقام سوم جهانی را به خود اختصاص داده است. در این حالت، آنها به ترتیب در یک سال به ۱۵ میلیون و ۱۳۰ میلیون رشد کاربر رسیدند.

روند استفاده از رسانه های اجتماعی در میان زنان خانه دار

رسانه های اجتماعی که به سرعت به رشد خود ادامه می دهند نیز توسط زنان خانه دار برای ارتباط با "دنیای خارج" استفاده می شود. زنان خانه دار که برای مدیریت زندگی روزمره خانگی باید در خانه کار کنند، همچنین از رسانه های اجتماعی موجود برای برقراری ارتباط و کسب اطلاعات استفاده می کنند. به ویژه در طی همه گیر شدن که در سراسر جهان رخ می دهد، اطلاعات بسیار مهم می شوند و می توان آنها را خیلی راحت و سریع با شبکه اینترنت بدست آورد. شیوع ویروس کرونا در ووهان چین در نوامبر ۲۰۱۹ که بسیاری از قربانیان را گرفته است، خبر اصلی تقریباً در تمام رسانه های جهان از جمله در اندونزی شد. سپس شیوع این ویروس رخ داد و سازمان بهداشت جهانی آن را یک بیماری همه گیر اعلام کرد.

در اندونزی نیز این ویروس در فوریه سال ۲۰۲۰ شیوع یافت به طوری که دولت اقدامات پیش بینی شده ای را دنبال کرد که توسط سازمان بهداشت جهانی (WHO) و در سرتاسر جهان انجام شد، یعنی محدودیت هایی را برای حرکت در جامعه انجام دادند و مردم را مجبور به ماندن و کار از خانه کردند. با این وجود همه کارها از خانه انجام نمی شود. این شرایط باعث می شود اقتصاد به طور کلی متزلزل شود و منجر به کاهش درآمد خانواده شود. بنابراین، در چنین شرایطی، فروش و خرید آنلاین راه حلی است که می تواند برای ادامه درآمد کسب کند، حتی اگر مجبور به ماند در خانه باشد.

حوادث ذکر شده در بالا تغییراتی را در زندگی اجتماعی و تعامل جامعه ایجاد می کند. اصطلاح "با شبکه های اجتماعی ارتباط برقرار کنید" امروزه یک واقعیت روزمره است. خواسته های زندگی بهتر باعث می شود زنان خانه دار در فعالیت های اقتصادی خانواده نیز نقش داشته باشند. به طور کلی، روشی که زنان خانه دار در استفاده از رسانه های اجتماعی استفاده می کنند، تسهیل تجارت آنلاین آنها است. زنان خانه دار امروزه بسیار خلاقانه عمل می کنند، زیرا آنچه را که می توانند تجارت کنند در رسانه های اجتماعی تبلیغ می کنند. می توان گفت گرایشی که اکنون در زنان خانه دار اتفاق می افتد، استفاده از رسانه های اجتماعی در تجارت آنلاین است.

در گروه واتساپی در منطقه ای از شهر بوگور، انواع مشاغل مورد معامله از نیاز آشپزخانه، نیازهای خانگی، وسایل مدرسه، غذا، کیک، سبزیجات، ماهی، لباس و بسیاری از انواع دیگر گرفته تا خدمات تعمیرات الکترونیکی و حمل و نقل عمومی است. جالب اینجاست که تقریباً ۹۰ درصد اعضا زنان خانه دار هستند. این گروه مانند بازار است اما در دنیای مجازی، فروشندگان و خریداران با قیمت های بسیار دوستانه برای همه اعضا وجود دارند. حتی کالاهایی با قیمت ۵ هزار روپیه (کمتر از نیم دلار) را با یک یادداشت از چندین مورد می توان به خریدار تحویل داد و رساند. بسیار جالب است که این زنان خانه دار می خواهند شبکه های اقتصادی خود را بین آنها ایجاد کنند.

برخی از انگیزه های تجاری زنان خانه دار عبارتند از:

‌أ) کمک به همسران در تأمین نیازهای اقتصادی خانواده. اگرچه تأمین هزینه های زندگی خانواده به عهده یک شوهر است، اما در واقع بسیاری از زنان، به ویژه زنان خانه دار، در امرار معاش خانواده مشارکت می کنند. این بر اساس عشق به خانواده است. بنابراین، آنها می خواهند بار زندگی شوهر خود را کاهش دهند؛

‌ب) پر کردن اوقات فراغت. فرصت های شغلی که معمولاً به دست می آیند معمولاً در اوقات فراغت انجام می شوند که معمولاً در اواسط روز پس از تمام فعالیت های زنان خانه دار انجام می شود. بسیاری از آنها از اوقات فراغت خود برای پر کردن آن با فعالیتهای مفید استفاده می کنند، یکی از آنها فعالیتهایی است که باعث درآمد می شود، یعنی تجارت؛

‌ج) برای سرگرمی. هر انسانی که در زمین متولد می شود، ویژگی خود را دارد. این را می توان از سرگرمی های مختلف هر کس مشاهده کرد. برخی از افراد حتی سرگرمی های منحصر به فردی دارند که دارای امتیاز فروش هستند. در این زمان، بسیاری از تجار با تبدیل سرگرمی خود به فرصتی جدید تجاری که می تواند هر ماه درآمد کسب کند، موفقیت را تجربه کرده اند؛

‌د) آرزوی سرآمد. داشتن یک حرفه خوب و درخشان آرزوی همه است، از جمله زنان. اما هنگامی که ازدواج می کنند، یک معضل در آنها ایجاد می شود. بنابراین، باید تصمیم بگیرند که در خارج از خانه کار کنند یا از خانواده مراقبت کنند. بر اساس میل به دستیابی به موفقیت که حتی می تواند درآمد کسب بشود، خانم های خانه دار راه حل معضلی را که با آن روبرو می شوند، پیدا کرده اند و آن با راه اندازی یک تجارت است. این انگیزه سپس باعث می شود که زنان خانه دار به دنبال مشاغل و تجارت آنلاین باشند. آنها لزوماً مغازه ندارند، اما می توانند کالاهای خود را ارائه دهند. خریداران همچنین نیازی به ترک خانه ندارند، زیرا خدمات فروشنده پیشنهادات خریداران را ارائه می دهد. قیمت های پیشنهادی به طور کلی رقابتی و گاهی زیر قیمت های بازار هستند.

این فعالیت بسیار جالب است، کما اینکه اکنون یک بازار جهانی مجازی با جامعه خاصی ایجاد شده است. این بازار جهانی مجازی ۲۴ ساعته "زنده" است. در بیماری همه گیر کنونی، رسانه های اجتماعی به ابزاری برای بازاریابی محصولاتشان تبدیل شده اند.

نتایج مطالعه نشان می دهد که اکثر حساب های رسانه های اجتماعی که اغلب به آنها دسترسی پیدا می کنند، فیس بوک، اینستاگرام، گوگل +، Linkedin، توییتر، Path، واتساپ، یوتیوب هستند. موضوعی که اغلب در شبکه های اجتماعی مورد توجه قرار می گیرد، سرگرمی است. اما این تحقیقات قبل از وقوع همه گیری بود. بنابراین، اساساً خانم های خانه دار که مورد تحقیق هستند از شبکه های اجتماعی برای یافتن اطلاعات و سرگرمی استفاده می کنند. برخی از این مطالعات نشان می دهد که روند استفاده از شبکه های اجتماعی از زمان وقوع همه گیر به شدت تغییر کرده است.

خانم های خانه دار که معمولاً از رسانه های اجتماعی برای یافتن سرگرمی (مانند نتایج تحقیقات بالا) و به عنوان وسیله ای برای اطلاعات و ارتباطات استفاده می کنند، اما اکنون به عنوان یک مشاغل خانگی یا تجارت آنلاین نیز فعالیت می کنند. چندین انتخاب توسط زنان خانه دار در انتخاب شغل آنلاین وجود دارد، از جمله:

أ‌. نویسنده آزاد شوند. داشتن استعداد و علاقه به نوشتن می تواند منبع درآمد هر ماه باشد، به عنوان مثال یک نویسنده آزاد، یعنی یک نویسنده آزاد در سایت های مختلف بازار که کار در زمینه نویسندگی را ارائه می دهند.

ب‌. نماینده فروش ریسلر (Reseller) یا دراپ شیپر (Dropshipper). این تجارت را می توان بدون نیاز به محصولات تولید کرد. راه این است که به فروش مجدد (ریسلر) یا دراپ شیپینگ در هر کالایی که از طریق شبکه های اجتماعی ارائه می شود، می پردازند و به دنبال سود از هر محصول فروخته شده بدون نیاز به ذخیره کالاهای زیادی در خانه هستند.

ج. راه اندازی فروش شیرینی یا غذا. برای خانم های خانه دار که علاقه به پخت و پز یا پخت کیک دارند، می توانند با فروش آنلاین آنها از طریق شبکه های اجتماعی، محصولات آشپزی خود را به بازار عرضه کنند. دسترسی مصرف کنندگان گسترده تر می شود، زیرا نه تنها برای محیط اطراف است، بلکه به دامنه وسیع تری نیز می رسد.

د. تهیه کاردستی. داشتن تخصص یا مهارت در گل آرایی یا سایر ایده های خلاقانه نیز می تواند یک تجارت خانگی سودآور باشد. با وجود شبکه اینترنت، بازاریابی صنایع دستی نیز آسان تر است، زیرا می توان آنها را از طریق حساب های شخصی رسانه های اجتماعی زنان خانه دار به بازار عرضه کرد.

ه. مترجم آنلاین. خانم های خانه دار که مهارت زبان خارجی دارند می توانند به یک مترجم آنلاین تبدیل شوند. به خصوص خانم های خانه دار که مهارت های زبانی دارند که دیگران مانند زبان روسی، ترکیه، سوئدی و غیره به ندرت تسلط دارند.

به طور کلی، از بین چندین گزینه تجارت آنلاین، زنان خانه دار ترجیح می دهند که به ریسلر یا دراپ شیپر تبدیل شوند، زیرا صرفاً با تبلیغ کالاهای فروخته شده در شبکه های اجتماعی مورد استفاده، به سرمایه گذاری در بازار نیاز ندارند. علاوه بر این، تجارت شیرینی یا غذا همچنین انتخاب اصلی زنان خانه دار در انتخاب مشاغل آنلاین با استفاده از رسانه های اجتماعی است. مادرانی که برای فروش محصولات آشپزی خود سرگرمی آشپزی دارند و حتی کالاهای خود را مستقیماً به خریداران تحویل می دهند، بسیار زیاد هستند. علاوه بر این، مانند بازار، موارد دیگری نیز هستند که مواد غذایی، ادویه های آشپزخانه، میوه ها تا مبلمان خانگی فراهم می کنند. وجود انواع گسترده تر مورد معامله نشان می دهد که زنان خانه دار خلاق تر در مدیریت توانایی های خود در طی همه گیری و کمک به اقتصاد خانواده تلاش می کنند.

نتیجه گیری

با توجه به توضیحات بالا، می توان نتیجه گرفت که توسعه رسانه های اجتماعی در اندونزی و در سطح جهانی بسیار چشمگیر افزایش یافته است. بر اساس داده های به دست آمده، اندونزی سومین کاربر اینترنت در جهان به همراه ژاپن و هند است. کاربران اینترنت در اندونزی از ۶۴ درصد کل جمعیت اندونزی حدود ۱۷.۳ میلیون افزایش داشته اند. اکثر کاربران، یعنی ۱۷۱ میلیون نفر یا معادل ۹۸ درصد از موبایل استفاده می کنند.

بنابر این، می توان دریافت که وجود رسانه های مختلف نیز در فضای همه گیر کووید-۱۹ افزایش یافته است. رسانه اجتماعی یوتیوب یکی از رسانه های اجتماعی با بیشترین کاربران در جهان، به ویژه اندونزی با تعداد کاربران حدود ۸۸ درصد است و سپس واتساپ با ۸۴ درصد، اینستاگرام با ۷۹ درصد در رتبه های بعدی قرار دارند. با این کار می توان مقایسه سطح وجود رسانه های اجتماعی محبوب در طی همه گیر کووید-۱۹ را مشاهده کرد که یوتیوب را به عنوان اولین رسانه ای که محبوبیت بالایی در تعداد کاربران جهان دارد، قرار می دهد.

روند استفاده از رسانه های اجتماعی در طی شیوع همه گیر کنونی با استفاده از رسانه های اجتماعی آنها برای تجارت آنلاین به طور قابل توجهی در میان زنان خانه دار افزایش یافته است. مشاغل ارائه شده نیز متنوع است، به طور کلی عبارتند از مواد غذایی یا کیک، پوشاک، نیازهای خانگی، مبلمان و گیاهان. این در واقع خوب است، زیرا می تواند به اقتصاد خانواده کمک کند. زنان خانه دار همچنین باید بتوانند از رسانه های اجتماعی حتی الامکان و عاقلانه در تأمین نیازهای اطلاعاتی و ارتباطی استفاده کنند. استفاده از رسانه های اجتماعی برای تجارت آنلاین بسیار خوب انجام شده است تا بتواند سطح اقتصادی خانواده را بهبود بخشد.

منابع

- https://databooks.com.

- https://hootsuite.com.

- https://Id.m.wikipedia.org/wiki/instagram

- تیا رحمانی، استفاده از رسانه های اجتماعی به عنوان تسلط بر مبانی عکاسی با موبایل، جوگجاکارتا، ۲۰۱۶.

- جاتمیکو، ۱۹۶.۷ میلیون اندونزیایی دارای سواد اینترنتی هستند.

- رولی نصرالله، رسانه های اجتماعی از نگاه ارتباطات، فرهنگ و فن آوری اجتماعی، باندونگ، ۲۰۱۷.

مک لوهان


[۱] جاتمیکو (Jatmiko)، ۲۰۲۰.

[۲] بانک اطلاعاتی (databoks)، ۲۰۱۹.

[۴] همان: مردم اندونزی تقریباً ۸ ساعت را برای اینترنت می گذرانند. قابل دسترسی در ۲۰ آوریل ۲۰۲۰.

[۵] تیا رحمانی، استفاده از رسانه های اجتماعی به عنوان تسلط بر مبانی عکاسی با موبایل، ص ۲۲.

[۶] مک لوهان و فیور (McLuhan & Fiore۲۰۰۱.

[۷] نصرالله، رسانه های اجتماعی از نگاه ارتباطات، فرهنگ و فن آوری اجتماعی، ص ۱۱.

[۸] https://hootsuite.com / id/research/social-trens-۲۰۲۰ قابل دسترسی در ۱۴ آوریل ۲۰۲۰.

[۹] https://Id.m.wikipedia.org/wiki/instagram

[۱۰] همان.

کد خبر 7684

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 14 =